Uthållighet lönar sig

Jens Ericson har varit med i BNI i över 15 år vilket innebär att han har gått på runt 700 BNI-möten! Han jobbar som försäkringsförmedlare på Länsförsäkringar och har år efter år gjort ett aktivt val att träffa sina teamkollegor en gång i veckan för att bjuda på sin kompetens och sina kontakter. Ett av BNIs kärnvärden är långsiktiga relationer och vi bad Jens dela med sig av varför han valt BNI i så många år och hur han tycker att man bygger bra relationer. 

Du har varit med i BNI i över 15 år, varför du har valt att vara kvar så länge?
För att det är ett utomordentligt sätt att knyta nya kontakter, träffa härliga nätverkare, göra bra affärer med kunder samt utveckla sig själv.

Vad BNI har betytt för dig under åren?
Det har gjort mig till en mer strukturerad säljare, gett mig min bästa affär under mina 20 år som säljare samt presenterat mig för min bästa kompis som jag träffade i nätverket 2002.

Vilket är den/de bästa kunderna du har fått genom ditt BNI-team?
Kan inte säga p.g.a. sekretess, men intäkterna från just det företaget har betalat BNI:s årsavgifter livet ut.

Hur har BNI förändrats över tid?
Inte så mycket, grundtanken ”givers gain” har alltid funnits där. En sak jag noterat dock; i början var det inte lika viktigt att man dök upp varje gång, eller levererade referenser/besökare. Det har skärpts till med åren och allt har blivit mer professionellt och strukturerat. Mer utbyte med andra team och BNI centralt nu för tiden också.

Vilka är dina bästa tips för att bygga långsiktiga relationer?

  1. Närvaro. Både fysiskt (komma till mötet) men även mentalt (när man är på mötet).
  2. Leverans. Av både referenser/besökare, det visar att man bryr sig om sina kollegor i gruppen.
  3. Kompetens. Snabb återkoppling till referensen och tillbaka till den som gav den.
  4. Slänger in en fjärde också: Uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende men det lönar sig i längden.